Kämmerer w Kalifornii

Kaemmerer Polska odkrywa Amerykę!

…czyli jak pracuje się w technologicznym startupie z branży automotive w Dolinie Krzemowej.

Z czym kojarzy się Dolina Krzemowa? Ze startupami z obszaru IT? Na pewno. Swoje siedziby mają tu przecież Google, Facebook czy Yahoo. Ale to także miejsce, gdzie powstają najbardziej śmiałe i przełomowe projekty w branży automotive jak choćby Tesla. Inżynierowie z wrocławskiego oddziału Kaemmerer Polska mieli okazję wziąć udział w jednym z takich przedsięwzięć.
Kaemmerer Polska to największe biuro konstrukcyjne w Polsce i jeden z liderów na rynku niemieckim. Swoje oddziały posiada także w Austrii. Kaemmerer może pochwalić się bogatym portfolio projektowym obejmującym współpracę ze wszystkimi największymi motoryzacyjnymi OEMami na świecie, w tym: Audi, Bentley, BMW, Daimler, Maserati, Mercedes, Opel, Porsche, Škoda czy VW. To we Wrocławiu powstawały m.in. koncepcje wnętrza do Porsche Panamera, Maserati Quatrroporte czy Maserati Levante. Biuro specjalizuje się w projektach interior, ale operuje także w innych branżach niż automotive. Specjaliści z Grupy Kaemmerer wykonują zlecenia na potrzeby kolejnictwa, lotnictwa czy AGD.

At the cutting edge

To, co wyróżnia firmę na tle konkurencji, to mocne nastawienie na innowacje. W ramach tej filozofii Kaemmerer w swoich siedzibach prowadzi dla inżynierów wewnętrzne warsztaty dotyczące nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych. Dzięki tej elastyczności pracownicy biura mogą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem zarówno w Europie wśród największych koncernów motoryzacyjnych jak również uczestniczyć w projektach high tech lokujących się na styku motoryzacji i IT, w które obfituje np. Dolina Krzemowa. Warto dodać, że w ramach Grupy Kaemmerer funkcjonuje także spółka Key Solutions będąca oficjalnym partnerem francuskiego giganta, Dassault Systèmes. Działalność Key Solutions obejmuje dystrybucję i opiekę nad licencjami CAD (m.in. system CATIA V5 oraz 3DEXPERIENCE, o czym więcej w dalszej części artykułu), szkolenia oraz obszar Software Development.
Doświadczenie, know-how i filozofia otwartości na innowacje znajdują swoje odzwierciedlenie w haśle at the cutting edge, które przyświeca działalności firmy od początków jej istnienia. To usposobienie dostrzegły w konstruktorach Kaemmerer osoby odpowiedzialne za rozwój jednego z przełomowych projektów automotive w USA ostatnich lat.

Lato pełne wyzwań

W lecie ubiegłego roku wyspecjalizowana grupa inżynierów z wrocławskiego oddziału Kaemmerer poleciała do Kalifornii, by pomóc przygotować innowacyjny showcar w jego końcowej fazie. Doświadczenie konstruktorskie specjalistów z Polski było kluczowe na tym etapie projektu. Spektrum zadań obejmowało kompletny interior auta – nie tylko deskę rozdzielczą, nawiewy, MIKO czy drzwi, ale też ergonomię siedzeń. Inżynierowie w tym projekcie korzystali z narzędzia 3DEXPERIENCE. Za szkolenie odpowiadała spółka Key Solutions, której trenerzy przygotowali polskich inżynierów w zakresie obsługi oprogramowania jeszcze we Wrocławiu. Piotr Nowak, dyrektor techniczny Kaemmerer Polska, który był na miejscu w Kalifornii, tak wspomina wdrożenie 3DEXPERIENCE: – To inny soft, niż CATIA V5, z której w dużej mierze korzystamy w projektach w Europie. Z pewnością jest szybki, stabilny i funkcjonalny. W tym znaczeniu stanowi rozwinięcie systemu CATIA V5. Nie zapominajmy jednak, że w Stanach nadal korzystaliśmy z rozwiązań oferowanych przez CATIA, a ponadto, np. przy Straku, używaliśmy Alias Studio, natomiast w designach – chociażby Photoshopa. We wrocławskim oddziale firmy przygotowaliśmy się i wyszkoliliśmy w 3DEXPERIENCE po to, by na miejscu w Kalifornii móc efektywnie stosować uzyskaną wiedzę – kończy Nowak.
Poza wdrażaniem 3DEXPERIENCE w projekcie innym wyzwaniem były same założenia konstrukcyjne auta, np. przeszklony dach czy rozwiązania wnętrza jak np. ergonomia umocowania Ipada na desce rozdzielczej.

7 Stars Startup

Obecni w Kalifornii inżynierowie bardzo mocno podkreślają wyjątkowy, jak to ujmują, feeling pracy. Konstruktorzy mieli do dyspozycji, jak przystało na światowe zagłębie technologiczne, sprzęt elektroniczny najwyższej jakości. Najlepszy na świecie software, przyrządy zintegrowane z siecią internetową, sztuczna inteligencja dostępna od ręki (kamery, czujniki) – w takim środowisku przez kilka miesięcy pracowali, ale także poznawali zupełnie inną kulturę i organizację pracy, inżynierowie Kaemmerer.
– Zazwyczaj u klientów siedzieliśmy w biurach konstruktorskich, dostawaliśmy tyle wiedzy, ile jest potrzebne i zabieraliśmy się do pracy – mówi Michał Przepióra, konstruktor prowadzący Kaemmerer Polska. – Tutaj znaleźliśmy się w sporym open space, a dookoła nas siedzieli graficy, designerzy, projektanci i specjaliści od filmów i VR, a nawet księgowi i HRowcy! Zostaliśmy oprowadzeni też po studiu, żeby poczuć, co tutaj się tworzy i jak to wygląda – kończy Przepióra.
Inżynierów z Kaemmerer niezwykle zaskoczył fakt ogólnej dostępności egzemplarzy do porównywania. – Przy naszym studiu stała Tesla, BMW, można było wszystko samemu zmierzyć, dotknąć, porównać, rozkręcić, przeskanować – wspomina Piotr Sajewicz, Technical Leader Kaemmerer Polska. – Już pierwszego dnia otrzymaliśmy dostęp do prototypów i rozmawialiśmy z designerami – mówi Sajewicz.

California Dreaming

To, co cechowało amerykański startup, to atmosfera pracy w wielkim garażu. Kreatywny chaos, fakt otwartości i całkowitej dostępności każdego pracownika bez względu na zajmowaną pozycję i hierarchię w projekcie bardzo mocno utkwiły w pamięci konstruktorom z Polski. – Codziennie około 9:00 lokalnego czasu, akurat przed moim biurkiem – śmieje się Nowak – stawiano dwumetrowy telewizor i pokazywano na nim status prac poszczególnych działów. Takie spotkania w formie briefingów trwały kilka minut. Pracowaliśmy i nanosiliśmy korekty na bieżąco. Wspólnie rozwiązywaliśmy aktualne zadania – mówi Piotr Nowak. – Sam styl pracy jest niezwykły, natomiast trzeba pamiętać, że w startupach automotive pracuje się długo, przeważnie cały dzień. Ale każdy z uczestników ma też poczucie misji. Każdy wie, że pracuje dla konkretnego celu. I każdy musi brać wszystko w swoje ręce, działać samodzielnie i odpowiedzialnie. Nowakowi wtóruje Michał Przepióra: – Praca też wygląda inaczej niż u firm z wiele większym doświadczeniem. Nie ma tutaj metod, ani gotowych rozwiązań. Jest zadanie i ma zostać rozwiązane. Jeśli potrzebuje się pomocy, to samemu trzeba ją znaleźć. Jeśli potrzeba z kimś skonsultować problem, to najlepiej rozwiązać go na swoim szczeblu, a nie angażować wyżej postawione osoby. Ma być zrobione – i ma być zrobione dobrze, bo wszyscy pracują na to, żeby auto było zaprojektowane jak najlepiej. – Dopiero o 19:00 jedliśmy lunch. Amerykanie robili barbecue, przynosili wino i wspólnie się integrowaliśmy w międzynarodowym środowisku – rozwija Sajewicz. – W jadalni wisiała mapa świata, na której każdy zaznaczał pinezką, skąd pochodzi. W tym wielkim kreatywnym ulu (było nas w sumie około dwustu) przewijali się ludzie z Afryki, Indii, Filipin, Japonii, Chin, Korei – no i oczywiście z Polski i Stanów – wspomina Piotr Sajewicz.

Dolina Krzemowa, światowe zagłębie startupów, obfituje w fascynujące projekty, które zdecydowanie można określić mianem at the cutting edge. Kampus Google, wyjątkowa siedziba Apple, która przypomina statek kosmiczny i ma kosztować bez mała 5 mld $, centrum badawcze NASA – to tylko kilka najbardziej sztandarowych przykładów niezwykłych miejsc tej części Kalifornii. Czy warto tu być? Czy warto pracować w projekcie przełomowym dla światowej motoryzacji? Odpowiedź na te pytania wydaje się oczywista.

Co to za projekt?

Branża automotive zmienia się niezwykle dynamicznie. Jednym z istotnych trendów są auta hybrydowe, napędy elektryczne i jazda autonomiczna. Biuro konstrukcyjne Kaemmerer uczestniczy w przełomowym projekcie motoryzacyjnym ostatnich lat. Startup, który gościł inżynierów w ubiegłym roku, znalazł inwestora, co wydatnie przyspieszy jego rozwój.
Ze względów formalno-prawnych firma nie zdradza jeszcze nazwy klienta. Jednak Kaemmerer Polska na bieżąco informuje o postępach prac w projektach, w których uczestniczy. Dlatego warto śledzić media Kaemmerer Polska, m.in. kanał na Facebooku, LinkedIn, Instagramie oraz oficjalną stronę www. Już niebawem poznacie Państwo więcej szczegółów tej niezwykłej polsko-niemiecko-amerykańskiej kooperacji.

Paweł Koziołek
Marketing Manager, Kaemmerer Polska sp. z o.o.